Оскільки щодня у вінницьких надзвичайників запитують, куди бігти при сигналі тривоги, 22 липня головний рятувальник Вінниччини Руслан Шевчук зустрівся з журналістами регіональних ЗМІ, аби розповісти про стан та наявність укриттів на території області. Втім, окремі відповіді керівника ГУ ДСНС викликають щонайменше подив, адже склалось враження, що до трагедії 14 липня рятувальники не згадували про свою контролюючу функцію, а тепер намагаються перекласти одну зі своїх задач на інших, доволі вільно трактуючи Кодекс цивільного захисту.
«У нашій області 63 територіальні громади. Є керівник територіальної громади, він же є «начальником» цивільного захисту. Я хочу сказати, що великий момент заходів відноситься до нього. Якщо поглянути і подивитись на укриття, то велика їх кількість знаходиться в незадовільному стані. Немає світла, мокро, захаращені шляхи евакуації, проводка, бруд, сміття…», - сказав на брифінгу Руслан Шевчук, який очолює Головне управління на Вінниччині з 2010 року.
По-перше, за Кодексом цивільного захисту функція контролю покладена на органи держвлади, а саме ДСНС. По-друге, законодавство не передбачає такого терміну як «начальник цивільного захисту». Можливо, мова про відповідального? По-третє, Кодекс чітко визначає, що відповідальність за утримання несе балансоутримувач. Укриття, які є у наявності, - це приміщення державної, комунальної та приватної форми власності. Приміром, представника місцевої влади законно можуть не пустити для перевірки на держпідприємство чи до приватної компанії.
Тому твердження Р.Шевчука про те, що у Вінниці відповідає за стан мерія, а у Вапнярці – селищна рада, не відповідає дійсності. Адже згідно із п. ч. 8, 9 ст. 32 Кодексу цивільного захисту, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб’єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (зокрема споруд, що не увійшли до їхніх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), через власні кошти. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб’єктами господарювання вони беруть участь в утриманні споруди відповідно до укладених між ними договорів. Тож за стан такої споруди колишнього заводу відповідають, наприклад, акціонери товариства, як власники, або орендар. Також це можуть бути приватні особи чи, скажімо, управлінські компанії.
На Вінниччині не може бути вільного трактування кодексу, адже це порушує закон.
«До повноважень наших керівників органів місцевого самоврядування в сфері цивільного захисту, відповідно до цього документу (Кодексу цивільного захисту – ред.) належить:
- організація, виконання вимог законодавства щодо створення, використання, реконструкції та утримання фонду захисних споруд цивільного захисту;
- планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвалів та інших заглиблених приміщень для укриття населення;
- прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у базі банкрутства суб’єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває та безхозяйствених захисних споруд;
- організація обліку фонду захисних споруд і здійснення контролю за утриманням та стану готовності захисних споруд цивільного захисту.
Це стосується всіх керівників органів місцевого самоврядування», - зазначив Руслан Богданович.
Натомість у кодексі щодо повноважень органів ДСНС вказано дещо інше. Цитуємо статтю 171:
16) реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд;
20) реалізує державну політику з питань організації та виконання заходів з евакуації населення, координує діяльність центральних та місцевих органів виконавчої влади, суб’єктів господарювання із зазначених питань;
24) забезпечує виконання заходів з мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності.
У стаття 19 наведені повноваження місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту. Так вказується (пункт 1.22), що до них належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту;
У цій же статті (пункт 2) зазначається, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить (підпункт 23) «організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту».
І чомусь не згадуються очільники громад.
Руслан Шевчук проінформував, що за наказом начальника Вінницької ОВА С.Борзова в квітні було проведено комісійне обстеження всіх 76 укриттів, які відносяться до міста Вінниці. Виявлено ряд недоліків, при повторній перевірці в липні, з’ясувалось, що недоліки не усунули.
«В результаті роботи комісії було виявлено ряд недоліків. На їх усунення дали найкоротший термін», - пояснив Р.Шевчук.
Комісійне обстеження у квітні?!. Тобто через понад місяць від початку війни? Президент Володимир Зеленський казав, що його попереджали про війну за рік. З осені 2021-го регіонам з Офісу президента дали команду готуватися. Це інформація з відкритих джерел. Чому ще минулого року не почали перевіряти, хоча передбачається щорічна перевірка? Куди ДСНС дивилось, хоча функція контролю законодавчо прописана.
Складається враження, що після підтвердження загибелі 26 людей, які перебували на площі Перемоги та будівлях поруч, в окремих кабінетах шукають і назначають винних, перекладаючи відповідальність з себе. Може це й не так, але є таке відчуття. Більш того, замість того, аби гуртом вирішувати проблеми, їх перекручують.
За словами головного рятувальника області, на минулому тижні «відповідно до наказу голови ОВА знову ж таки комісійно повторно було перевірено виконання задач по усуненню недоліків які були виявлені в квітні».
«Я хочу вам сказати, що 40% об’єктів частково усунуті недоліки, а 60% взагалі не усунуті», - зазначив Руслан Шевчук.
Звісно, вінничанам байдуже кому належить укриття. Аби вони були. Проте більшість з них розташовано на «закритих» об’єктах. Приміром, пересічних містян не пустять в бомбосховище «Вінницяоблводоканалу», ГУНП чи ДСНС, навіть якщо вони будуть зразковими. Тому кажучи про відсотки треба забувати про бюрократизм, а говорити відверто про стан укриттів у житлових масивах саме для звичайних вінничан, а не співробітників окремих підприємств та відомств.
Дещо виправив начальника на брифінгу начальник управління цивільного захисту ГУ ДСНС у Вінницькій області Євген Василевський.
«Перелік фонду захисних споруд утворюють місцеві органи самоврядування. Тобто, цей перелік має визначити Вінницька міська рада. Вони ведуть паперовий облік цих споруд. Вони ці переліки нам надають для того, щоб ми могли здійснювати за ними контроль і організація самих захисних споруд, порядок і таке інше, здійснює балансоутримувач або управляюча компанія. Власники, тому що є державна форма власності, комунальна і приватна. Вся робота щодо комунікації, організації, інформування, має проходити через органи місцевого самоврядування», - пояснив Є. Василевський.
Уточнемо, загальнодержавний електронний облік захисних споруд цивільного захисту (сховищ та протирадіаційних укриттів) ведуть органи ДСНС.
Паперовий облік фонду захисних споруд організовують і ведуть балансоутримувачі та органи, визначені Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року № 138.
У той же час Євген Василевський запевнив журналістів, що «має працювати оповіщення через міську раду».
А за Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року № 138 визначено, що місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, до повноважень яких належать питання створення та обліку захисних споруд на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, а також ДСНС та її територіальні органи створюють загальнодоступні інформаційні ресурси і забезпечують надання та оприлюднення інформації про фонд захисних споруд з дотриманням вимог законодавства про доступ до публічної інформації. Тобто усі…
У пункті 2 статті 31 «Інформування у сфері цивільного захисту» вказується, що «органи управління цивільного захисту зобов’язані надавати населенню через засоби масової інформації оперативну та достовірну інформацію… а також про свою діяльність з питань цивільного захисту, у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі».
Нагадаємо, Р.Шевчук очолює ГУ ДСНС в області 12 років. Перевірки укриттів мають відбуватись щорічно. Цю тему у Вінниці публічно обговорювали у 2014-му.