Зраділи, що тепер можна відокремитись від ЖЕКів, створити ОСББ і керувати будинком самостійно? Дарма. Нардепи пропонують суттєво урізати права українців обирати голів ОСББ, фактично, змушуючи будинок залежати від колишніх ЖЕКів, а тепер «управлінських компаній». Все через те, що у випадку ухвалення законопроекту 2606 авторства «слуги народу» Андрія Стріхарського, менеджером (управителем) у будинку може бути лише людина, яка «отримала сертифікат».
Тепер без «бумажки» ОСББ фактично не зможе функціонувати. Тому або платіть зі своїх грошей, або гуртуйтесь всім будинком, або всім цілісним майновим комплексом йдіть у… ЖЕК.
На практиці такий сертифікат видає зовсім не освітній заклад із ліцензією МінОсвіти, а громадська спілка, яка пропонує за дев’ять (!) днів пройти курси і заплатити майже десять тисяч гривень за право стати управителем.
Доки закон ще не ухвалено, а дипломи та сертифікати вже роздають. Точніше, продають.
- При цьому самостійне забезпечення об'єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у багатоквартирному будинку безпосередньо співвласниками та/або шляхом залучення об'єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів без участі управителя може здійснюватися, якщо в складі виконавчого органу такого об'єднання або в штаті за трудовим договором перебуває щонайменше одна особа (чи найманий працівник), що пройшла(ов) професійну атестацію на відповідність кваліфікаційним вимогам професії "Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)", має чинний сертифікат та внесена(ий) до реєстру атестованих осіб у порядку, визначеному чинним законодавством України, - каже голова правління Асоціації ОСББ Вінниччини Ельвіра Мрясова.
Порядок є, зразків не треба
Ще у 2018 році на сайті КабМіну було повідомлення про те, що «Уряд врегулював деякі питання професійної атестації управителів житлових будинків. Постановою Уряду затверджено Порядок здійснення професійної атестації за професією “менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)” та критерії, яким повинні відповідати підприємства, установи, організації, що здійснюють таку професійну атестацію. Реалізація постанови сприятиме формуванню інституту управителів житла та має забезпечити професійний підхід до управління житловими будинками, а також підвищити рівень якості послуги з управління».
На сайті Ради є, здавалось, детальний опис «порядку» та «критеріїв». Проте з тексту Постанови так і не зрозуміло, хто має право оцінювати (атестовувати) майбутніх управителів, хто і скільки має їх навчати, хто ліцензуватиме такі освітні заклади. У самому тексті Постанови вказано, що зразки завдань для майбутніх управителів будуть розміщені
При цьому на сторінці «Зразки завдання для іспиту» на сайті МінРегіону самі зразки досі відсутні.
А судді хто? А вчителі?
Тож, закон лише у проекті на розгляді комітетів, у Постанові КабМіну є Порядок профатестації, є Критерії управителів, проте немає жодним чином окресленого кола вчителів та атестувальників.
Між тим «Експертна Міжгалузева Асоціація України» вже взяла на себе такий тягар відповідальності. ЕМАУ вже навідкривала свої відділення по всій країні. Більше того, вже й проводить навчання. Регіональним преставником ГС «ЕМАУ» у місті Вінниця є Мрочко Наталія Тимофіївна, яка сама тільки нещодавно отримала «сертифікат». Також на сайті організації зазначається що у Вінниці навчання проходитимуть на базі «торговельно-економічного», а зараз «триває набір груп на перше півріччя (березень)».
Яке може бути «півріччя», якщо на цьому ж сайті зазначається, що «Тривалість навчання – 8 навчальних днів (загальна тривалість – 9 днів, з урахуванням одного вихідного дня – неділі)». При цьому вартість навчання складатиме – 6 200,00 грн. Плюс, сама атестація – 3600 грн.
Цікаво, що в ЕМАУ пишуть, що «З метою отримання кваліфікаційного Сертифікату за фахом «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)» можна звертатися до Органу сертифікації персоналу (ОСП) Сертифікаційного центру «СТАНДАРТ» (Атестата акредитації від Національного агентства з акредитації України № 6О037, дійсний до 28 січня 2024 р.). Сертифікаційний центр «СТАНДАРТ» є дійсним членом Громадської спілки «Експерта Міжгалузева Асоціація України» (ЕМАУ)».
Дійсно, на початку 2019 року «Стандарт» на цьому ж сайті привітали з акредитацією. Водночас на сайті Національного агентства з акредитації (НААУ) у вільному доступі є додаток до атестата про сертифікацію «Стандарта». Відкрийте, подивіться – там є все. Від виробництва тютюнових виробів до металургії та виробництва води. Чогось окремого про розширення «сфери акредитації за додатковими напрямами, а саме: — Управитель комерційною нерухомістю; — Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)», - немає.
«Стандарт» широкого – дуже широкого – профілю виходить.
Власне, для ЕМАУ сертифікат відповідності виписав сам «Стандарт», що вже викликає підозри.
А у Вінниці хто?
Тим не менш вінницькі управителі вже нашвидко почали отримувати сертифікати, готують сани з літа. Що цікаво, з керівників ОСББ (чи за власний кошт, чи за рахунок коштів мешканців будинку) пройшли навчання всього три особи. А інші – це представники, найчастіше – керівники, управлінських компаній, колишніх ЖЕКів. Навряд чи за свої гроші вони їздили вчитись, скоріш за все, за гроші УК, тобто за рахунок тих грошей, що сплатили мешканці будинків, де «управляють» ці компанії.
Сертифікати від «Стандарту отримали, згідно реєстру:
Міноборонцівець ШАЛІНСЬКИЙ ЮРІЙ ПЕТРОВИЧ з «Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця»;
БРАСЛАВСЬКИЙ СЕРГІЙ ЮРІЙОВИЧ - МКП «Управляюча компанія «Київська»»;
ЧЕРНЮК ВАСИЛЬ МИКОЛАЙОВИЧ - МКП «Управляюча компанія «Київська»»;
СИТНИК ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ - МКП «Управляюча компанія «Житло-Гарант»»;
ПОЗДНЯКОВ МИХАЙЛО ЮРІЙОВИЧ - ПП «Добробут-Він»;
ОЛІЙНИЧЕНКО ВАСИЛЬ ДАНИЛОВИЧ - МКП «Управляюча компанія «Замостя»»;
БОНДАРЕНКО НАДІЯ АДАМІВНА - ТОВ «Житлово-експлуатаційне об’єднання»;
БАБКІН ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСІЙОВИЧ - ТОВ «Житлово-експлуатаційне об’єднання»;
ВОЙТОВА ІННА СЕРГІЇВНА - ТОВ «Житлово-експлуатаційне об’єднання - 1»;
АВЕРЧУК АНДРІЙ АНДРІЙОВИЧ - МКП «Управляюча компанія «Господар Люкс»»;
Родина «бокудців»: ОЛЄШКО ЮРІЙ МИКОЛАЙОВИЧ та ОЛЄШКО ОКСАНА АНАТОЛІЇВНА (ПП «Бокуд»);
ШЕВЧУК ОЛЕКСАНДР ПЕТРОВИЧ - МКП «Управляюча компанія»;
ГЕРАСИМЧУК ЛЮДМИЛА КОНСТЯНТИНІВНА - Дочірнє підприємство «ЖЕК № 26» ТОВ «ВІННИЦЯ КОМФОРТ СЕРВІС».
До речі, після отримання атестатів, нові «сертифіковані управлінці» вже почали «керувати по-новому». Мешканці Вишеньки, які живуть у будинках під «керуванням» УК «Господар-Люкс», скаржаться, що Андрій Аверчук погрожує тим, хто не сплатив за послуги його компанії відключати електроенергію. Яким чином діяльність УК стосується електроенергії пан Аверчук не знає і мабуть йому на восьмиденних курсах не пояснили.
Між тим колишній міліціонер та «підставний хабарник» Аверчук продовжує керувати і далі.
Що кажуть в ЕМАУ, що кажуть експерти?
«Президент» ЕМАУ Ольга Максименко каже, що питаннями підготовки ЕМАУ займається вже більше десяти років, програма навчання узгоджена із Мінрегіонрозвитку України, з МінОсвіти, з Федерацію роботодавців в сфері ЖКГ.
- Менеджер (управитель) – це рівень керівника, а отже навчання має проходити в стінах вищих навчальних закладів або інститутів післядипломної освіти. Той сетрифікат, який отримує людина по завершенню курсів зовсім не є тим кваліфікаційним сертифікатом, який визнається Міністерством регіонального розвитку і той, який має значитись у Реєстрі, - розповідає Ольга Максименко.
Голова правління Асоціації ОСББ Вінниччини Ельвіра Мрясова зазначає:
- Сама ідея професійного підходу управління багатоквартирним будинком хороша. Проте у мене є сумніви щодо професійності та ефективності такого екстерну. Оскільки людина, яка, для прикладу, не має жодного дня практичного досвіду в функціонуванні будинку, але маючи 10 тисяч грн, може пройти 9-ти денне навчання та вважатись високваліфікованим спеціалістом. А людина, яка успішно управляє будинком, вивела будинок з кризи, маючи практичний досвід роботи, але не маючи таких коштів, не зможе працювати далі. Також мені не зрозуміла у такому випадку необхідність отримання вищої державної освіти та що робити з дипломати державного зразка про вищу освіту, магістратуру, докторську, наприклад, за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування", які отримали окремі керівники, які бажали справді підвищити свій професійний рівень? Виходить, що дипломи держзразка потрібно буде викинути?
Окрім того, виникають сумніви щодо економічної складової таких нововведень. Оскільки ОСББ доведеться або ж виділяти кошти на навчання когось з правління кожні три роки (на сьогодні це 10 тисяч, завтра це може бути і 20 тисяч), або вводити сторонню людину із сертифікатом в правління, а це, на мою думку, пряме зловживання, оскільки людина, знаходячись в керівних органах ОСББ може прямо впливати на рішення, або ж наймати таку людину, проте хто захоче працювати безкоштовно та як сумістити штатний розклад, коли людині буде, приміром, працювати в 20 ОСББ?
Післямова
У Пояснювальній записці до законопроекту йдеться:
…передача управління майном багатоквартирного будинку приватним ЖЕКам призвела до негативних наслідків: фактична монополізація ринку послуг, надання неякісних послуг, фактично самостійне встановлення приватними ЖЕКами тарифів на утримання та обслуговування будинку і лише формальне подальше затвердження таких тарифів, водночас споживачі цих послуг зовсім позбавлені впливу на визначення тарифів, переліку надання послуг та контролю за їх якістю. Все це погіршило і до того критичний стан житлового фонду.
Отже, приватизація ЖЕКів не тільки не призвела до якісних змін у систему управління житловим фондом, а свідчить про відсутність позитивних результатів та неефективності обраних шляхів реформування системи управління житловим господарством. Формальне перейменування ЖЕКів на управляючі компанії не дала якісних змін у сфері надання послуг з управління житловим фондом.
…
Нестворення ОСББ та відсутність однієї уповноваженої особи, через яку здійснюється комунікація зі співвласниками багатоквартирного будинку, породжує хаос у правовідносинах, надто зважаючи на відсутність механізмів звернення надавачів послуг та третіх осіб до всіх співвласників із питань, що пов'язані зі спільним майном співвласників та наданням послуг, доступу до спільного майна співвласника та з інших питань, які потребують вирішення співвласниками.
…
більше 70 % - це зношений житловий фонд, що перебуває переважно в управлінні ЖЕКів, які не в змозі ефективно управляти ним через відсутність реальних стимулів та конкуренції
…
До недоліків самоуправління слід віднести наступні:
· до питання управління майном залучаються не професіонали, які не мають ні досвіду, ні необхідних знань, ні законодавчої, ні технічної бази щодо управління, що спричиняє не тільки помилки у їхній роботі, а й низький рівень надання послуг, неефективне управління в цілому, а подекуди - виникнення аварій та завдання шкоди життю і здоров'ю співвласників та шкоду їхньому майну;
· як показала практика, самоуправління в ОСББ переважно сприяє здорожчанню послуг, оскільки обслуговування здійснюється щодо одного об'єкта, що унеможливлює економію коштів на виконанні однакових функцій чи наданні однакових послуг" що має місце при обслуговуванні кількох об'єктів;
…
Вищезазначене доводить необхідність наявності в складі виконавчого органу ОСББ або в штаті за трудовим договором щонайменше однієї особи чи найманого працівника, які пройшли професійну атестацію на відповідність кваліфікаційним вимогам професії "Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)", мають чинний сертифікат та внесені до реєстру атестованих осіб у порядку, визначеному чинним законодавством України. Такі ж вимоги висуваються і до уповноваженої особи, яка призначається за рішенням співвласників у будинках, де не створено ОСББ.
управління непрофесіоналами спільним майном багатоквартирного будинку, у тому числі пов'язане з обслуговуванням внутрішньобудинковий мереж, не лише негативно може вплинути на якість отримання послуг співвласниками, а й створювати ризик виникнення аварій, а також призводити до неправильної експлуатації чи занедбаного стану багатоквартирного будинку, що створює реальним ризик для життя із здоров'я мешканців (співвласників), а не тільки призводить до руйнування (пошкодження, знищення) майна співвласників та спільного майна співвласників.
Чомусь депутати впевнені, що шляхом восьмиденних курсів і платної атестації управління будинками покращиться і комунальна Україна розквітне. Точно? З такими керівниками УК та й самими Управлінськими компаніями – навряд чи. Потрібно не ліжка совати…